Thursday, April 10, 2008

Adlan Hakim Adlina & Anas



















Introducing 4 very important people in Danau Kaseh:-

Adlan the sanguine handy-man (Can fix Lego & Bionicles without looking at the Instructions);

Hakim the loyal melancholy (Adlan's most ardent fan! He speaks really well & always grammatical!);

Adlina the Pretty Princess (Papa's sweet little girl. Great keeper of keepsakes..); &

Anas the Smart Alec (Can never win an argument with him & he's only 5! Seriously!)

It's funny how you learn so much from your own kids! The past 13 years have been extremely enlightening for me & Zaharim. We have learnt to be more tolerant, more patient, more understanding, more accommodating. We are now better listeners. Better planners. 

Above all, we have learnt to love, truly and unconditionally.

Thank God for blessing us with our kids!


10 comments:

Budak Kampung Kita said...

Puan setiap kali tiba musim cuti semester saya ada satu azam dan matlamat untuk dicapai diakhir cuti semester tersebut dan di awalan semester baru. hakikatnya ianya tidak tidak dan tidak pernah sekali menjadi kenyataan.... hahahaha...

StEnZ! said...

waahhh such a nice story.sonok plak saye dapat bace bLog puan ni.hehe.kalau la saya dapat cakap omputeh cam anas tu pn dah cukup hebat,hehehe..but i will learn more n more after this.thanx god for being our great BOSS

Unknown said...

Puan sudah banyak pengalaman dalam hidup kan... Jadi saya nak tanya puan mengenai satu persoalan yang terjadi pada diri saya, saya mempunyai semangat untuk belajar, tapi kadang2 semangat 2 makin hilang, dan nak kembalikan semangat dalam diri 2 susah sikit...
Mukin Puan boleh bagi sedikit nasihat...

Adillah A Nordin said...

Rizal,

Syabas! Sekurang-kurangnya awak secara sedar ada membuat azam & matlamat untuk pencapaian di awal semester. Setting a Goal: That is the first, very important step.

Tetapi langkah kedua & ketiga juga adalah sangat mustahak untuk memastikan matlamat awak tersebut boleh dicapai:

2: You must plan your "Action Plan" untuk mencapai matlamat awak.

3: You must Take Action.

Sekiranya pada hujung semester awak dapati bahawa matlamat yang diingini tidak menjadi kenyataan, mungkin awak tidak mengambil langkah yang sepatutnya atau secukupnya untuk mencapai matlamat tersebut. You did not have an Action Plan & did not take the required action.

Mungkin awak perlu meluangkan sedikit masa setiap hari untuk memastikan bahawa matlamat yang awak tetapkan di awal semester akan menjadi kenyataan.

Jadi untuk semester akan datang ini:

1. Tetapkan matlamat awak;
2. Fikirkan apa awak perlu buat untuk mencapai matlamat tersebut (catatkan secara bertulis di dalam buku nota apa "Action Plan" awak); &
3. Ambil tindakan mengikut Action Plan awak.

Kemudian baru kita boleh bertawakkal kepada Allah..

Saya doakan awak berjaya mencapai matlamat awak di semester yang akan datang!

Good Luck, Rizal!
Adillah

Adillah A Nordin said...

Hai Azim,

Terima kasih kerana sudi melawat blog saya yang tak seberapa ni. Tak cantik macam blog awak yang banyak gambar photography yang menarik. You have taken some really nice pictures!

:-) Adillah

Adillah A Nordin said...

Sardi,

Jangan bersedih. Apa yang awak rasakan ini dirasakan oleh hampir setiap orang yang bernama pelajar (termasuk saya semasa saya belajar dulu). Sebagai pelajar kita sedar bahawa matlamat asas kita adalah untuk mencapai peratusan markah yang terbaik di akhir semester. Tetapi kadang-kala kita merasakan semangat kita pudar & rasa tidak mahu untuk meneruskan pembelajaran..

Semasa saya di universiti dulu, saya juga pernah melalui perasaan tersebut. Saya pernah bertanya kepada diri saya mengapa perlu saya belajar sesuatu subjek kerana saya fikir subjek tersebut langsung tidak relevan dengan diri saya mahupun dengan keadaan perundangan di Malaysia.

Tetapi saya fikir kalau saya tidak terus mendalami subjek tersebut, saya akan gagal & tidak mungkin akan mendapat ijazah perundangan saya. Lagipun, beribu-ribu pelajar sebelum saya telah mempelajari subjek yang sama untuk mendapatkan ijazah, jadi mengapa tidak saya?

Sebenarnya, proses yang kita lalui di universiti menyediakan kita untuk kehidupan. It is not so much the subject that you learn in university, but the process of learning & the experience that is most important.

Awak perlu lalui pengalaman awak di universiti bukan hanya untuk mendapatkan sekeping ijazah, tetapi lebih kepada membina semangat & kecekalan awak untuk mencapai sesuatu. Lebih kepada pengalaman yang awak lalui.

Pengalaman mempelajari sesuatu yang baru; Pengalaman hidup berjauhan dari keluarga; Pengalaman berkawan dengan banyak jenis orang yang bermacam kerenah; Pengalaman menyelesaikan masaalah; Pengalaman menyediakan diri untuk melalui sesuatu yang sukar; Pengalaman menduduki peperiksaan; Terlalu banyak jenis pengalaman.

Keputusan yang awak perlu buat di dalam diri awak sekarang ialah untuk bertahan selama hanya 1 tahun lagi untuk menimba pengalaman ini dalam apa keadaan sekalipun, supaya satu hari nanti awak boleh berdepan dengan diri awak sendiri dan berbangga kerana awak berjaya melalui satu cabaran dalam kehidupan awak dengan semangat yang kuat.

I believe you can do it, Sardi!

All the best,
Adillah

aNoiHalim said...

Puan,
I think u can be a good motivator.
=)
ur talk usually deliver deep meanings!

Adillah A Nordin said...

Hi Anoi!

Thanks for dropping in to read my blog.

One of my life goals is to be a motivator & help young people realize that they can achieve so much in their lives! belum sampai lagi hajat ini...

Adillah

.nasyer. said...

dear alang,
after i have spent days with your family,i've come to realise how they rarely fight.in fact,i don't think they ever fight at all!
so now,u are officially my #1 idol in raising well-behaved kids!
well done.i really enjoy staying with ur family.i've learn many new things-and my english improved drastically!

love lots~

Adillah A Nordin said...

Hi Ngah!

It's a pleasure having you stay with us too. The kids (especially Adlina & Anas) love having you around. Just this morning Anas asked me when Ngah is coming back!

No lah! The kids do fight sometimes. Anas normally irritates everyone else! :-)

I hope you'll come & stay with us once in a while even after the program is over..

TC,
Alang